Ο Σωκράτης σε ένα διάλογο της Πολιτείας με τον Γλαύκωνα, αδερφό του Πλάτωνα, ισχυρίστηκε ότι η δικαιοσύνη πρέπει να επιδιώκεται όχι μόνο διότι αποφέρει οφέλη, αλλά και γιατί ως προς την ουσία της είναι κάτι καλό. Τότε του διηγήθηκε την ιστορία για κάποιον Γύγη.
Ο Γύγης ήταν πρόγονος του Λυδού. Ηταν βοσκός στην υπηρεσία του βασιλιά της Λυδίας και μια φορά, ύστερα από μια μεγάλη μπόρα και σεισμό, σκίστηκε η γη κ' έγινε ένα χάσμα στο μέρος ακριβώς που έβοσκε. Αυτός από περιέργεια κατέβηκε μέσα, όπου βλέπει, καθώς διηγούνται, και άλλα θαυμάσια πράγματα κ' ένα άλογο, που είχε στα πλευρά του κάτι παραθυράκια· σκύφτει λοιπόν και βλέπει μέσα από κει ένα νεκρό, μα, καθώς φαίνονταν, πολύ μεγαλύτερο από συνηθισμένο άνθρωπο και που τίποτε άλλο δε φορούσε παρά ένα χρυσό δαχτυλίδι στο χέρι, που του το πήρε και βγήκε έξω.
Όταν κατόπι μαζευτήκανε οι βοσκοί, όπως συνήθιζαν κάθε μήνα, να δώσουν αναφορά στο βασιλέα για τα κοπάδια του, ήρθε και κείνος με το δαχτυλίδι στο χέρι· καθώς λοιπόν κάθονταν με τους άλλους, έτυχε να στρέψη την πέτρα του δαχτυλιδιού από το μέσα μέρος κι αμέσως έγινε άφαντος στους άλλους, που βρίσκονταν εκεί κι άρχισαν να μιλούν γι' αυτόν σα να ήταν φευγάτος. Εκείνος παραξενεύτηκε και ψηλαφητά γύρισε πάλι το δαχτυλίδι προς το έξω μέρος, κι αμέσως έγινε φανερός.
Κι αφού το παρατήρησε αυτό, ξαναδοκίμαζε το δαχτυλίδι, αν έχη πραγματικώς αυτή τη δύναμη, όταν το στρέφη από τη μέσα μεριά να χάνεται από τα μάτια των άλλων, και όταν προς τα έξω να παρουσιάζεται πάλι· αφού το βεβαιώθηκε ενήργησε να πάη κι αυτός με τους άλλους βοσκούς, που ήταν να δώσουν τους λογαριασμούς στο βασιλέα, και κει τα κατάφερε να τα ψήση με τη βασίλισσα κι αφού μαζί οι δυο των σκοτώνουν το βασιλιά, παίρνει, αυτός το θρόνο.
Αν λοιπόν υπήρχαν δυο τέτοια δαχτυλίδια και φορούσε το ένα ο δίκαιος και το άλλο ο άδικος, κανείς δε θα βρίσκονταν, καθώς ήθελε φανή, με τόσο ατσαλένιο χαρακτήρα, που να διατηρηθή στη δικαιοσύνη και να έχη τη γενναιότητα να το κράτηση και να μη βάλη το χέρι του στα αγαθά των άλλων, ενώ θα είχε την εξουσία κι από την αγορά να παίρνη ό,τι ήθελε και μέσα στα ξένα σπίτια να μπαίνη και να έρχεται σε σχέσεις μ' οποίον ήθελε, και να σκοτώνη τον ένα και να γλυτώνη τον άλλο από τη φυλακή, κι όλα τα πάντα να κάνη σα θεός μέσα στους ανθρώπους. Και γενικά τίποτα διαφορετικό δε θα 'κανε από τον άλλο τον άδικο, αλλά κ' οι δυο τους τον ίδιο το δρόμο θα 'παιρναν.
Τίποτα λοιπόν δε θα μπορούσε να αποδείξη καλύτερ' απ' αυτό το παράδειγμα, πως κανείς δεν είναι δίκαιος από ευχαρίστησή του, μα από ανάγκη, επειδή δεν είναι πράγμα αφ' εαυτού του καλό, κι που κανείς νομίζει πως είναι ικανός να αδική, αδικεί. Γιατί κάθε άνθρωπος πιστεύει, και πολύ δίκαια, καθώς θα πουν όσοι υποστηρίζουν αυτό το λόγο, πως πολύ περισσότερο τον ωφελεί η αδικία παρά η δικαιοσύνη· κι αν κανείς, που έπαιρνε τέτοια εξουσία, δε θα 'θελε ποτέ ν' αδικήση μηδέ να βάλη χέρι σε ξένο πράγμα, θα τον περνούσαν για τον πιο κακομοιριασμένο και ανόητο όλοι όσοι έχουν αίσθηση· το πολύ να τον επαινούν στα φανερά και να γελούν έτσι ο ένας τον άλλο, από φόβο μην πάθουν τίποτα κ' οι ίδιοι.
Πλάτων. Πολιτεία. (Βιβλίο Β) 359d-360d
Ποιος αγραμματος, ηλιθιος εχει γραψει αυτο το κειμενο???
ΑπάντησηΔιαγραφήειναι δυνατον ενας ανθρωπος με παιδεια να εκανε τετοια μεταφραση?
αισχος
Αμφιτρυων
Ι.Ν. Γρυπάρης. Αθήνα 1924, Εκδόσεις Ζαχαρόπουλος
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Ιωάννης Γρυπάρης (Σίφνος 1870 – Αθήνα, 1942) ήταν Έλληνας μεταφραστής, λογοτέχνης και εκπαιδευτικός, ενώ διετέλεσε επίσης Υπουργός Παιδείας επι Βενιζέλου και διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου.
Μην εξάπτεσαι Αμφιτρυων. Έτσι ορθογραφούσαν τέλη 19ου αρχές 20ου αιώνα.
Δές τόσα ποιήματα και γραπτά απο εκείνη την εποχή. Δεν ήταν ηλίθιοι πάντως..
Γνωριζω για τον Γρυπαρη, δεν ανεγνωρισα παντως συγγραφικο επιπεδο στο κειμενο. Νομισα οτι εγραφη απο δημοσιο-σαβουρογραφτη της εποχης μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήειναι αληθεια εκνευρισθηκα
Αμφιτρυων
Εκνευρίστηκες Αμφιτρύωνα, κατέκρινες δίχως να γνωρίζεις, μα και συ ο ίδιος γράφεις δίχως να τονίζεις λέξη. Μπορεί να υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος που δεν γνωρίζεις, Αν δεν ερευνήσεις πως θα βγάλεις συμπέρασμα. Λίγη αυτοσυγκράτηση, παραπάνω σκέψη, και σημασία στα όσα διαβάζεις και όχι ποιος και πως τα έγραψε, δε βλάπτει. Να σέβεσαι όποιον δεν γνωρίζεις έως ότου αποδειχθεί ανάξιος σεβασμού. Αλλά και πάλι αν είναι καλός όλους θα τους σέβεσαι ανεξαιρέτως.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦιλικά,
Ντίνος
Ντινο καλησπερα,
ΑπάντησηΔιαγραφήδεν τονιζω διοτι ΔΕΝ υποστηριζεται απο το λειτουργικο μου. Εγω μπορω να γραψω ΚΑΙ με πνευματα αλανθαστα.
ποιος τα εγραψε ισως δεν εχει παντοτε σημασια, ΟΜΩΣ "πως" εχει τεραστια σημασια! Για δες τον Ροιδη [παλαιοτερος βεβαιως] αλλα εξοχος λογοτεχνης-γνωστης της τεραστιας Ελληνικης γλωσσης και πραγματικος Ελλην.
Δες-διαβασε τον Βαλαωριτη, μπορεις να συγκρινεις με το ανωτερω κειμενο?
Εν πασει περιπτωσει, το κειμενο μου επεφτε λιγο ατεχνο για σχολιο σε κειμενο του Πλατωνος.
Παντως ευχαριστω το Ελληνικο Αρχειο και Ντινο για την συζητηση.
Υ.Γ Πως μπορω να ενεργοποιησω τον τονισμο των λεξεων?
Καλη σας νυκτα
Αμφιτρυων
Φίλε Αμφιτρύων αν θες να βάλεις τόνους πατάς το κουμπί : δίπλα απο το γράμμα L.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν θές να βάλεις τόνο στο Α πχ. πατάς πρώτα το κουμπί : για τον τόνο και μετά το γράμμα Α.
Το ίδιο ισχύει και για όλα τα άλλα γράμματα που θες να βάλεις τόνους.
Καλό σου βράδυ.
Δεν εννόησα γιατί ακριβώς οργίζεται ο Αμφιτρύων. Για την χρήση της υποτακτικής; Δηλαδή, είναι πλουσιώτερη η γλώσσα που μένει στην επιφάνεια, καταργώντας τις εγκλίσεις της, και διαγράφοντας από τον νου των χρηστών της κάθε μορφολογική σήμαση για τις λεπτές σημασιολογικές διαφορές του υποτεταγμένου λόγου; Μια μαθήτριά μου, μικρή, πρόσεξη με απορία την εξαφάνιση του 'ι' από το θέμα του 'υγι-', στο 'υγεία', σήμερα, 'υγίεια' παρά τοις αρχαίοις. Μα, δεν είναι καθολικός ο νόμος του αμεταβλήτου του θέματος, ερώτησε. Τί θα απαντούσε ο Αμφιτρύων; (Τίτος Χριστοδούλου)
ΑπάντησηΔιαγραφή