Τα Χριστούγεννα η εορτή της ανάμνησης της γεννήσεως του Ιησού Χριστού δηλαδή, αποτελούν την μεγαλύτερη γιορτή του Χριστιανισμού, αποτελώντας ημέρες χαράς για όλον τον Χριστιανικό κόσμο. Λόγω βέβαια της «οικονομικής εκμετάλλευσης» και του τεράστιου «οικονομικού τζίρου της εορτής» τα Χριστούγεννα εορτάζονται πλέον σχεδόν σε όλο τον κόσμο.
Ιχνηλατώντας την ιστορικότητα της εορτής ανακαλύπτουμε ενδιαφέροντα στοιχεία που αφορούν την ημερομηνία της εορτής, αλλά και συσχετίσεις με συνήθειες στον αρχαίο κόσμο. Αναζητώντας την ακριβή ημερομηνία γενέσεως του Ιησού ανακαλύπτουμε ότι αφενός στην καινή Διαθήκη δεν γίνεται αναφορά για την εορτή Χριστουγέννων και αφετέρου ότι κανείς από τους Αποστόλους δεν τήρησε την 25η Δεκεμβρίου ως γενέθλια ημέρα του. Στην πραγματικότητα δεν γνωρίζουμε πότε ακριβώς γεννήθηκε ο Ιησούς Χριστός, (υπολογίζεται πως γεννήθηκε μεταξύ του 6 - 2 π. X.) Υπάρχουν όμως ενδείξεις που συνηγορούν στην Φθινοπωρινή γέννηση του, και όχι στην χειμερινή.Το εδάφιο από το Ευαγγέλιο του Λουκά παραδείγματος χάριν αναφέρει:
«Οι ποιμένες ήσαν κατά το αυτό μέρος διανυκτερεύοντες εν τοις αγροίς, και φυλάττοντες φύλακας της νυκτός επί το ποίμνιον αυτών» (2: 8). Η φράση αυτή έρχεται σε αντίθεση με τις πρακτικές των βοσκών καθώς τον χειμώνα λόγω του ψύχους οι ποιμένες δεν διανυκτερεύουν στους αγρούς. Αυτό μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η γέννηση του Ιησού δεν έγινε το Δεκέμβριο αλλά το Φθινόπωρο εφόσον τα κοπάδια δεν ήταν στις στάνες. Γνωρίζουμε επίσης ότι η γέννηση συνέπεσε, με την απογραφή, που συνήθως γινόταν μετά την συγκομιδή, κατά τις αρχές Οκτωβρίου. Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης επίσης συσχετίζει την γέννηση του Ιησού Χριστού με την εορτή της «Σκηνοπηγίας», η οποία γινόταν τον Οκτώβρη.
Στην Αγία Γραφή γενέθλιες και ονομαστικές εορτές δεν συνιστούνται. Στην πραγματικότητα τα Χριστούγεννα δεν συμπεριλαμβάνοντα στις αρχαίες γιορτές της Χριστιανικής Εκκλησίας, και μάλιστα η τήρηση των γενεθλίων καταδικάζονταν σαν ένα αρχαίο Ελληνικό "ειδωλολατρικό" έθιμο απεχθές στους Χριστιανούς. Ημέρα μνήμης των αγίων και μαρτύρων όριζαν αυτή του θανάτου. Η Καθολική Εγκυκλοπαίδεια αναφέρει σχετικά : «Τα Χριστούγεννα δεν ήταν ανάμεσα στις πρώτες εορτές της Εκκλησίας. Ο Ειρηναίος και ο Τερτυλλιανός την παραλείπουν από τους καταλόγους των εορτών» Έτσι Τα Χριστούγεννα ως εορτή των γενεθλίων του δεν γιορτάζονταν τα πρώτα 300 χρόνια. Η καθιέρωση της 25ης Δεκεμβρίου ως ημέρα των Χριστουγέννων έγινε στη Ρώμη από τον Πάπα Ιούλιο τον Α, τον 4ο μ.χ. αιώνα, μετά από έρευνα που έγινε στα αρχεία της Ρώμης για την χρονιά επί Αυγούστου απογραφής, και κατόπιν υπολογισμών βάση των Ευαγγελίων. Ένα στοιχείο που λήφθηκε υπόψιν είναι το η φράση από το κατ’ Ιωάννη γ’30«Εκέινον δει αυξάνειν, εμέ ελατούσθαι»
Στην πραγματικότητα όμως αυτό συνέβη διότι η συγκεκριμένη ημερομηνία συνέπεφτε με τις αρχαίες εορτές του Χειμερινού Ηλιοστασίου και την «Επιστροφή» του Ηλίου. Έκτοτε ο Χριστός όφειλε να είναι ο Ήλιος ο δίδων το φως εις τον κόσμο. Πριν εορταζόταν στις 6 Ιανουαρίου μαζί με τη βάπτιση του Ιησού (Θεοφάνεια). Αργότερα το έθιμο πιθανολογείται ότι μεταφέρθηκε στην Ανατολή, πιθανόν από τον Γρηγόριο τον Ναζιανζηνό το 378-381 περίπου μ.Χ. Ο Ιωάννης Χρυσόστομος (345-407 μ.Χ.) σε ομιλία του για τη γέννηση του Χριστού, αναφέρει ότι είχε αρχίσει στην Αντιόχεια να γιορτάζονται τα Χριστούγεννα στις 25 Δεκεμβρίου. Το σίγουρο είναι ότι την εποχή του Ιουστινιανού, τον 6ο αιώνα, ο εορτασμός των Χριστουγέννων στις 25 Δεκεμβρίου είχε εξαπλωθεί σχεδόν σε όλη την Ανατολή.
Τι εόρταζαν οι Αρχαίοι Έλληνες την περίοδο των Χριστουγέννων;
Οι αρχαίοι Έλληνες κατά την χειμερινή τροπή του ήλιου γιόρταζαν την γέννηση του Διονύσου. Ο Διόνυσος αποκαλούταν «σωτήρ» και θείο «βρέφος», το οποίο γεννήθηκε από την παρθένο Σέμελη. Ήταν ο καλός «Ποιμήν», του οποίου οι ιερείς κρατούν την ποιμενική ράβδο, όπως συνέβαινε και με τον Όσιρη. Τον χειμώνα θρηνούσαν το σκοτωμό του Διονύσου από τους Τιτάνες, αλλά στις 30 Δεκεμβρίου εόρταζαν την αναγέννησή του. Οι γυναίκες-ιέρειες ανέβαιναν στην κορυφή του ιερού βουνού και κρατώντας ένα νεογέννητο βρέφος φώναζαν «ο Διόνυσος ξαναγεννήθηκε. Ο Διόνυσος ζει» , ενώ σε επιγραφή αφιερωμένη στον Διόνυσο αναγράφεται:«Εγώ είμαι που σε προστατεύω και σε οδηγώ, εγώ είμαι το 'Αλφα και το Ωμέγα».
Αυτή η αρχαία Ελληνική γιορτή, είχε επίσης ταυτιστεί και με την γιορτή του Ηλίου, τον οποίο οι αρχαίοι λαοί είχαν θεοποιήσει. Συγκεκριμένα στους Έλληνες, είχε ταυτιστεί με τον Φωτοφόρο Απόλλωνα του Ηλίου, ο οποίος απεικονιζόταν πάνω στο ιπτάμενο άρμα του να μοιράζει το φως του Ηλίου. Οι αρχαίοι λαοί αναπαριστούσαν την κίνηση του ήλιου με την ζωή ενός ανθρώπου που γεννιόταν κατά την χειμερινή τροπή του ήλιου που μεγάλωνε βαθμιαία καθώς αυξάνονταν και οι ώρες που ο ήλιος φωταγωγούσε την Γη, και πέθαινε ή ανασταίνονταν τον Μάρτιο την ημέρα της Εαρινής Ισημερίας, συμβολίζοντας με αυτόν τον τρόπο την αναγέννηση του φυτικού βασιλείου μέσα από την μήτρα της Γης. Το χειμερινό Ηλιοστάσιο 22-25 Δεκεμβρίου σημαίνει την αρχή του χειμώνα, και ο Ηλιος αρχίζει βαθμιαία να αυξάνει την ημέρα έως ότου εξισωθεί με την νύχτα, κατά την Ιση-μερία τον Μάρτιο. Τότε ο Ήλιος νικά το σκοτάδι, και έρχεται η άνοιξη, η εποχή της αναγέννησης για την φύση.
Η εορτή αυτή πέρασε και στην αρχαία Ρώμη με τις δημοφιλείς γιορτές των Σατουρνάλιων, προς τιμήν του Κρόνου τον Δεκέμβριο αλλά και της θεάς Δήμητρας, γι΄ αυτό και έκαναν θυσίες χοίρων για την ευφορία της γης . Τα Σατουρνάλια ήταν από τις σημαντικότερες και ονομάζονταν: « DIES INVICTI SOLIS », δηλαδή «Ημέρα του αήττητου ήλιου». Μια γιορτή που φυσικά την είχαν πάρει απο την γιορτή του Φωτοφόρου Απόλλωνα - Ηλίου!
Στην αρχαία Ρώμη, η εορτή άρχιζε στις 17 Δεκεμβρίου και διαρκούσε επτά ήμερες. Στην εορτή αυτή αντάλλασσαν δώρα, συνήθως λαμπάδες και στα παιδία έδιναν πήλινες κούκλες και γλυκά σε σχήμα βρέφους για να θυμίζουν το Κρόνο, που τρώει τα παιδιά του. Σταδιακά λοιπόν τα γενέθλια του θεού Ήλιου μετατράπηκαν σε γενέθλια του Υιού του Θεού. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι οι «εθνικοί» αποκαλούσαν την Πρώτη Ημέρα της εβδομάδας Ημέρα του θεού-Κυρίου Ήλιου, ορολογία την οποία αργότερα χρησιμοποίησαν και οι εκκλησιαστικοί Πατέρες για λόγους σκοπιμότητας ίσως. Κάτι που διασώζεται έως σήμερα στα Αγγλικά ως SUN-DAY, στα Γερμανικά SONN-TAG.
Ο Ιουστίνος ο μάρτυς (114-165 μ.Χ.) γράφει στη 2η απολογία του για τον Ιησού «...σταυρώθηκε, πριν το Σάββατο, ΠΟΥ ΗΤΑΝ Η ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ "ΚΡΟΝΟΥ" και την επόμενη ημέρα ΠΟΥ ΗΤΑΝ Η ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ (θεού) "ΗΛΙΟΥ" και η οποία μετονομάσθηκε σε ΚΥΡΙΑΚΗ, αναστήθηκε και εμφανίσθηκε στους μαθητές Του...»
Οι Αιγύπτιοι στις 25 Δεκεμβρίου εόρταζαν την γέννηση του θεού-ήλιου Όσιρη. Μετά την δολοφονία του ένα δένδρο ξεφύτρωσε στο οποίο ο Ίσις,σε κάθε επέτειο της γέννησης του στις 25 Δεκεμβρίου, άφηνε δώρα γύρω από το δένδρο. Οι Βαβυλώνιοι, και οι Φοίνικες ονόμαζαν το θεό-ήλιο Βαάλ , οι Πέρσες λάτρευαν τη γέννηση του Αήττητου-ήλιου και θεού Μίθρα Βασιλιά, ενώ οι Βραχμάνοι στην γέννηση του ψάλλουν: «Εγέρσου ω βασιλιά του κόσμου, έλα σε μας από τις σκηνές σου».
Εκτός όμως της ημέρας της γέννησης και πολλές από τις παραδόσεις που συνδέονται με τα Χριστούγεννα (ανταλλαγή δώρων, στολισμοί, κάλαντα, Χριστουγεννιάτικο δέντρο κλπ.) έχουν τις ρίζες τους σε παλαιότερες θρησκείες. Πιο συγκεκριμένα τα κάλαντα!
Πίσω από τα κάλαντα κρύβεται ένα αρχαίο Ελληνικό έθιμο με το όνομα Ειρεσιώνη, που αναφέρεται ήδη από τον Όμηρο, ο οποίος ευρισκόμενος στην Σάμο, σκάρωσε διάφορα τραγούδια τα οποία μαζί με μια ομάδα παιδιών τα τραγουδούσαν στα σπίτια των πλουσίων ευχόμενοι πλούτο, χαρά και ειρήνη. Συμβόλιζε την ευφορία και γονιμότητα της γης και εορτάζονταν δυο φορές το χρόνο, μια την άνοιξη με σκοπό την παράκληση των ανθρώπων προς τους θεούς κυρίως του Απόλλωνος-ήλιου και των Ωρών για προστασία της σποράς και μια το φθινόπωρο, για να τους ευχαριστήσουν για την συγκομιδή των καρπών. Ταυτόχρονα με τις ευχαριστίες προς τους θεούς, έδιναν ευχές και στους συνανθρώπους.
Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Αποστόλου Αρβανιτόπουλου, σχετικό με τα έθιμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου και των καλάνδων, μας σώζει ο Φίλιππος Βρετάκος στο βιβλίο του "Οι δώδεκα μήνες του έτους και αι κυριώτεραι εορταί των". Σε αυτό το βιβλίο του ο Φίλιππος Βρετάκος μας λέει:
"Το χριστουγεννιάτικον δένδρον συμβολίζει την αιωνιότητα της ζωής, διότι δεν γηράσκει και δεν χάνει, επομένως, την νεότητά του. Το δένδρον όμως των Χριστουγέννων δεν το ευρίσκω, εγώ τουλάχιστον, ως ξενικήν συνήθειαν, ως νομίζεται γενικώς, αλλ' εν μέρει ως αρχαίαν ελληνικήν. Είναι, δηλαδή, υπολείμματα της περιφήμου "ειρεσιώνης", και της "ικετηρίας" των αρχαίων Ελλήνων, και μάλιστα των αρχαίων Αθηναίων. Ήσαν δε η μεν Ικετηρία κλάδος ελαίας, από του οποίου εκρέμων ποκάρια μαλλιού, και έφερον αυτόν όσοι ήθελον να ικετεύσουν τον Θεόν ομαδικώς, δια την απαλλαγήν του τόπου από δεινού τινός κακού, π.χ. από νοσήματος, πανώλους, χολέρας ή ομοίου. Ως επί το πολύ, όμως, εβάσταζε την Ικετηρίαν άνθρωπος, ο οποίος ήθελε να τεθή υπό την προστασίαν θεού και της ανωτέρας αρχής, για να προβή εις αποκαλύψεις εναντίον ισχυρών ανθρώπων ή αρχόντων." ("Κληρονομία του αρχαίου κόσμου", εφημερίς "Εθνος", 31 Δεκεμ.1937)
Το χριστουγεννιάτικο δέντρο εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη Γερμανία στο τέλος του 16ου, αλλά έως τις αρχές του 19ου αιώνα δεν ήταν διαδεδομένο ευρέως - τοποθετούνταν μόνο στις εκκλησίες. Το δέντρο ως Χριστιανικό σύμβολο, συμβολίζει την ευτυχία που κρύβει για τον άνθρωπο η γέννηση του Χριστού. Σταδιακά το δένδρο άρχισε να γεμίζει με διάφορα χρήσιμα είδη- κυρίως φαγώσιμα κι αργότερα ρούχα κι άλλα είδη καθημερινής χρήσης, (κάτι που γινόταν στους αρχαίους Ελληνικούς ναούς) συμβολίζοντας την προσφορά των Θείων Δώρων. Στην σύγχρονη Ελλάδα το έθιμο το εισήγαγαν οι Βαυαροί με τον στολισμό στα ανάκτορα του Όθωνα το 1833. Μετά τον το Β’ παγκόσμιο πόλεμο το δέντρο με τις πολύχρωμες μπάλες μπήκε σε όλα τα ελληνικά σπίτια.
Φυσικά μεγάλη εντύπωση προκαλεί και το μυθολογικό γεγονός του "Αγιοβασίλη" με το έλκηθρο του που το κινούν οι ιπτάμενοι τάρανδοι. Ούτε αυτό όπως καταλαβαίνετε, δεν θα μπορούσε να μην παρθεί απο την Αρχαία Ελλάδα. Όπως αναφέραμε πιο πρίν , τον μήνα Δεκέμβριο, οι Έλληνες γιόρταζαν τον Διόνυσο αλλά και τον Φωτοφόρο Απόλλωνα-Ηλίου παριστάνοντας τον πάνω στο ιπτάμενο άρμα του, να μοιράζει το φως. Το άρμα έγινε έλκηθρο, τα άλογα έγιναν τάρανδοι και το "δώρο" του φωτός που μοίραζε στους ανθρώπους ...έγινε κυριολεκτικά "μοίρασμα δώρων".
Τέλος το κόψιμο της βασιλόπιτας αποτελεί εξέλιξη του αρχαιο Ελληνικού εθίμου του εορταστικού άρτου, τον οποίο οι αρχαίοι Έλληνες πρόσφεραν στους θεούς σε μεγάλες αγροτικές γιορτές, όπως τα Θαλύσια και τα Θεσμοφόρια.
Πάντως, το νέο ελληνικό έθιμο θα είναι λίαν συντόμως τα … Μωαμεθούγεννα! :-(
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπίστευτο σχόλιο φίλε/φίλη! Αν και η κατάσταση είναι για να κλαίμε, με έκανες και γέλασα πολύ!
Διαγραφήτώρα που γίναμε πολυτισμικοί ....ποιος μας πιάνει ......
ΑπάντησηΔιαγραφήποπο!!ποσο δικιο εχετε,το αρθρο ηταν υπεροχο αλλα ισως λιγο ελειπες.βεβαια αυτο που εχει σημασια ειναι πως μας επιβεβαιωνετε οτι τιποτα απο αυτα που εχουμε μαθει δεν εχει συμβατοτητα με τη γεννηση του Γεσουα.δεν θελω να σας μπερδεψω αλλα το πραγματικο ονομα του Ιησου ειναι Γεσουα.το οτι ο Χριστος γεννηθηκε και σταυρωθηκε για να απαλλαξει απο την αμαρτια ολη την ανθρωποτητα πρεπει να το θυμωμαστε καθημερινα και οχι σε καθε εμπορικη γιορτη.μη σκεφτειτε πως ανηκω σε καποια αιρεση.οχι.απλος αναζητητης της αληθειας ειμαι.
ΑπάντησηΔιαγραφήκαλή χρονιά κι ευλογημένη! υπάρχει ομιλία του Ιωάννη του Χρυσοστόμου για την σύλληψη του Βαπτιστή, του Χριστού και τις γεννήσεις τους, βασισμένη στο κείμενο του Ευαγγελίου, όπου υπολογίζει τις ημερομηνίες όπως έχουν μπει στο εορτολόγιο της Εκκλησίας, στις εποχές που προκύπτουν από τις ευαγγελικές διηγήσεις. δυστυχώς δεν έχω πρόχειρη την βιβλιογραφική παραπομπή, αλλά το διάβασα πρόσφατα και θυμάμαι πολύ καλά ότι έλεγε ακριβώς αυτό το κείμενο. επιφυλάσσομαι να βρω ακριβώς την ομιλία, αλλά ούτως ή άλλως το κείμενο του ευαγγελίου για αυτά τα γεγονότα μπορεί να το βρει ο καθένας.
ΑπάντησηΔιαγραφήως προς την εμπορικότητα, τι άλλο να προσθέσω...
τα εμπορικά γεμάτα και οι εκκλησίες άδειες...
Χριστού-γεννα κατά τα άλλα...
όσο για την βασιλόπιτα η παράδοση λέει ότι το ξεκίνησε ο ίδιος ο μέγας Βασίλειος, θέλοντας να επιστρέψει δωρέες (σε ΄κοσμήματα) που είχαν κάνει οι κάτοικοι της επισκοπής του λόγω πολύ μεγάλης ανάγκης που όμως ξεπεράστηκε, κι έτσι έφτιαξε άρτους με κρυμμένα τα κοσμήματα (ένα στον καθένα) και έδωσε από έναν άρτο σε κάθε οικογένεια, κι έτσι ονομάστηκε "βασιλόπιτα".
όσο για τα υλικά,... ε, λάδι, κρασί, νερό και σπόρους ή ψωμί είχαμε από πάντα οι άνθρωποι. τί άλλο δηλαδή να προσφέρουμε; σε όποιον θεό πιστεύουμε, προσφέρουμε "εκ των ενόντων", κι οι χριστιανοί και όλη η ανθρωπότητα στην ιστορία του ανθρώπου.
τέλος, μπορούμε όλοι φαντάζομαι να θυμηθούμε τα κάλαντα της πρωτοχρονιάς, για τον άγιο βασίλειο της καισαρείας, που "κρατάει εικόνα και χαρτί, χαρτί και καλαμάρι", συνέπεια του ότι ο Μεγας Βασίλειος ήταν πολυγραφότατος και πολυμορφωμένος. ούτε έκληθρο, ούτε χιόνια και ελάφια. όλα αυτά έχουν σχέση με τις παραδόσεις των βορειοευρωπαϊκών χωρών για τον άγιο νικόλα τους, που συνεχίζει τη μυθολογία τους για τους θεούς τους -ανάμεσα τους και ο θεός του ήλιου, που είχει σχέση με πολέμους καθώς ήταν και θεός της βροντής-αν θυμάμαι καλά. είναι πλέον γνωστό ότι το κοκκινοφορεμένο γεροντάκι είναι πρεσβευτής της κοκα κολα, γι' αυτό και φοράει άσπρο κόκκινα ρούχα και πρωταγωγνιστεί στις χριστουγεννιάτικες διαφημίσεις της με τόση ελευθερία, που δημιουργήθηκε από την εταιρία γύρω στο 1930 -νομίζω- και αγαπήθηκε από όλο τον κόσμο, αλλά ουδεμία σχεση μπορεί να του αποδοθεί με τα χριστούγεννα, τουλάχιστον στην παράδοση της Ελλάδας.
αυτά και άλλα πολλά με ευχές για τη νέα χρονιά-καλοφώτιστοι όλοι μας, θα μας χρειαστεί!
Μαριάννα Δρέ-Λαιζηνού
πολυ καλη απαντηση! εμαθα 5 πραματα παραπανω.Καλες γιορτες να χεις
ΔιαγραφήΔεν μπορούμε πιστεύω να υπολογίσουμε ακριβώς πότε γεννήθηκε ο Χριστός, όμως είναι πολύ ενδιαφέρον το ότι από τις 22 Δεκεμβρίου ξεκινά να μεγαλώνει η ημέρα, για να φτάσει το Μάρτιο στην εαρινή ισημερία και ότι αυτό συνδέεται με τις αρχαίες ελληνικές εορτές καθώς και με έθιμα άλλων ανατολικών λαών, τα οποία ενδεχομένως οι ρωμαίοι και οι βυζαντινοί οικειοποιήθηκαν στο πέρασμα του χρόνου, διαδίδοντας σε όλο τον ύστερο αρχαίο και μεσαιωνικό κόσμο ένα κοινό έθιμο, το έθιμο του εορτασμού στην αρχή της γέννησης του ήλιου (Ρωμαίοι) και κατόπιν της γέννησης του χριστού (βυζαντινοί). Οσον αφορά στο έλκηθρο του Σάντα Κλάους και στους ταράνδους που φέρνουν δώρα, πρέπει κανείς να είναι ειδικός για να πει πόσο έχει επηρεαστεί ο συγκεκριμένος μύθος από τους αρχαίους έλληνες ή κατά πόσο το κοινό ανθρώπινο ασυνείδητο συχνά δημιουργεί παρόμοιους μύθους βασισμένους σε φυσικά γεγονότα (επιστροφή του ήλιου και των δώρων που αυτός χαρίζει). Προσωπικά πιστεύω το δεύτερο. Αννα Κ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑξίζει να προσθέσουμε πως το έλατο,το πεύκο με τα κουκουνάρια του και γενικά τα κωνοφόρα,είναι διονυσιακά φαλλικά σύμβολα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΠΕΦΤΟΥΝ ΑΚΡΙΒΩΣ 9 ΜΗΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΛΛΗΨΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ.25/3.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣΤΟΝ ΣΤΡΑΤΟ ΟΤΑΝ ΖΗΤΗΣΑ ΑΔΕΙΑ ΜΙΑΣ ΗΜΕΡΑΣ ΜΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΑΝ,ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΟΡΤΗ.
Αλλά τι είναι;
ΔιαγραφήΚαθ' ένας έχει το δικαίωμα να επιλέξει το είδος της πίστης του...Φτάνει να απαρνηθεί Τη Γνώση !
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσωπικά Νομίζω, ότι αξίζει ο κόπος να Γνωρίζει κανείς παρά να Πιστεύει...
Σωστος!!!
ΔιαγραφήTα είπες όλα φίλε Τas. Εκεί που σταματάει η λογική, αρχίζει η πίστη...
ΑπάντησηΔιαγραφήΟδυσσέας
πολύ ωραιο βιβλίο σχετικά με τα ευαγγέλια κ τη ζωή του Ιησού, είναι του Κωνσταντίνου Θεοδωρίδη το :" Η ΑΠΑΤΗ ΤΩΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΩΝ".Πολύ διαφωτιστικό!
ΑπάντησηΔιαγραφήwow... koita ti ma8eneis ka8e mera..
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάπου είχα διαβάσει πως το χριστουγεννιάτικο δέντρο το στόλιζαν στο ιερόν Παλάτιον στην Κωνσταντινούπολη και εκεί το είδαν οι σταυροφόροι. Ο Γοδεφρείδος Βιλλεαρδουίνος το αναφέρει στο χρονικό της Σταυροφορίας "Σχετικά με την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης" (De la Conquête de Constantinople) . Νομίζω από αυτόν πρωτομεταφέρθηκε το έθιμο στη Γαλλία και όχι στη Γερμανία .
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.dailymotion.com/video/x119eez_%CE%B7-%CE%B4%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9-%CE%B1%CE%BD%CE%B8%CF%81%CF%89%CF%80%CE%BF%CE%B8%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%B5%CF%83-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%B1%CE%B9%CE%B1-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%B4%CE%B1-slavery-and-human-sacrifice-in-ancient-greece_school
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΕΛΙΚΑ ΙΣΧΥΕΙ ΟΤΙ Ο ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΗΤΑΝ ΔΙΑΦΗΜΗΣΗ ΤΗΣ ΚΟΚΑ ΚΟΛΑ Τ0 1936; ΤΟΥ7ΛΑΧΙΣΤΟΝ Η ΑΣΠΡΟΚΟΚΚΙΝΗ ΣΤΟΛΗ ΕΚΕΙ ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ. ΞΕΡΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΝΑ ΜΟΥ ΠΕΙ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι ισχύει! Για πρώτη φορά ο Άγιος Βασίλης ντύθηκε στα κόκκινα από την Coca Cola. Έως τότε φορούσε λευκά και ήταν λεπτός, φτωχός και ταπεινός.
Διαγραφή